Mångfacetterad Krell

Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk inför How to dress wells spelning på Debaser Strand häromveckan. Tom Krell, mannen bakom How to dress well, har inte gjort det helt lätt för sig. Det måste vara svårt att få ihop en spelning som håller ihop när låtkatalogen är så brokig. Själv är jag mest förtjust över de tidiga släppen, drömsk, skör, experimentell pop. Men den senaste skivan är en mer dansant historia, inte så experimentell alls. Eller så kanske det är just det som är experimentellt, att våga byta genre.

Nå, hur var då spelningen på Strand? Mina farhågor om en spretig spelning kan delvis sägas ha besannas. Krell blandar dansmusik med långsamma emotionella låtar, tramsig lek med ljudeffekter med mellansnack om självmord och retsamma, spontana kommentarer till den stackars blyga trummisen med fullt fokus när det gäller sånginsatsen. Men någonstans lyckas Krell med band ändå skapa någon form av känsla av helhet. Kanske beror det på kärleken från publiken i den välfyllda lokalen. Kanske beror det på att Krell lyckas åstadkomma en varm känsla av samhörighet genom att bjuda in både band och publik till dialog. När kvällen var slut kändes det som om den befarade negativa spretigheten istället trots allt blivit en mångfacetterad, lyckad helhet. Jag lämnade lokalen med ett leende på läpparna.

_dsc0023bea _dsc9646bea _dsc9663bea _dsc9673bea _dsc9752bea _dsc9773bea _dsc9776bea _dsc9831bea _dsc9868bea _dsc9901bea _dsc9944bea _dsc9959bea _dsc9967bea _dsc9976bea _dsc9978bea dsc_7750bea dsc_7774bea dsc_7796bea dsc_7986bea dsc_8019bea

Om skribenten

Martin Wilson
Fotograf

Liknande inlägg

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras