I helgen genomfördes manifestgalan och priser delades ut i diverse kategorier. Hur skötte sig juryn egentligen? I sex granskade kategorier hittar vi fem rimliga pristagare och en skandal.

Nu ska det väl sägas direkt att det här inte är en systematisk granskning av juryns arbete, det handlar snarare om att en fotograf vill highlighta sina gamla foton. Men vi kör.

Årets Live måste vara den svåraste kategorin att hantera. Utbudet är ju enormt. Viagra Boys tog hem priset och det känns väl ändå rimligt. Ett av få band som känns farliga på riktigt. När det gäller textförfattare borde väl nästan Annika Norlin vinna det priset varje år. Men Avantgardets Rasmus Arvidsson är också en värdig pristagare, gott så. Musikvideon som konstform har väl kanske hamnat i skymundan de senaste åren, det känns som om det är sällan en tar sig tid till att kolla in en hel musikvideo. Efter att ha studerat Elias I Give You The Best går det att konstatera att videos kanske borde studeras oftare. En fin och sorglig historia om relationen mellan ett barn och en vuxen/pappa.

Genren hip hop är väl den genren som utvecklats mest de senaste åren. När moralpanik breder ut sig i medierna vet en att kidsen är nåt intressant på spåren. Kul också att det kommer fram en del killar som faktiskt visar att killar också kan rappa. De senaste åren har ju brudarna dominerat rätt brutalt. Nå, Aden x Asme är goda representanter för den här nya vågen av hip hop, också uppbackade av gamla redline-uvar. Så kontinuitet och förändring går hand i hand.

I årets rock var båda syskonbanden Vånna Inget och True Moon nominerade, den senare konstellationen tog hem priset. Överlag är jag personligen mest förälskad i Vånna Inget, men kanske släppte ändå True Moon den vassaste skivan i år. Poison är ju en brottarhit. Så ett helt klar rimligt val.

Så är vi då framme vid skandalen. Ska jag äntligen visa lite ryggrad och ta fram motorsågen? Nej, inte alls faktiskt. Det handlar mest om att jag tycker att det var märkligt att Hökartorget vann kategorin årets nykomling. Inte för att de skulle vara dåliga, snarare tvärtom. Det är mer nykomlingsepitetet jag stör mig på. Hökartorget släppte ju en av år 2014 års bästa popdängor: Adhd-skalle. Så hur kan de vara nykomlingar nu? SKÄRPNING!

Foton på Viagra Boys (Way Out West), Avantgardet (Putte i Parken), Elias (Popaganda), Aden x Asme (Way Out West), True Moon (Slaktkyrkan) och Hökartorget (This is Hultsfred)