I augusti är det 20 år sedan Raekwon släppte ”Only Built 4 Cuban Linx…”. Det firar ”kocken” med ett nytt album och en dokumentär om den legendariska solodebuten.
– Jag vill måla en bild för fansen, säger han till Drefvet.

Corey Woods, även känd som Raekwon ”the Chef”, är en av förgrundsgestalterna i det banbrytande rapkollektivet Wu-Tang Clan. Hans första soloalbum, ”Only Built 4 Cuban Linx…”, kom 1995 och har uppnått kultstatus inom hiphopgenren.

Sedan dess har Raekwon fortsatt spotta ur sig egna skivor vid sidan om arbetet inom gruppen, och den 28 april är det dags igen. Då släpps efterlängtade ”Fly International Luxurious Art (F.I.L.A.)”, Raekwons första officiella fullängdare på fyra år.

– Jag skulle säga att det här är ett av de bästa soloalbumen jag gjort på ett tag. Det är en livsstilsplatta, den är designad för hiphopkulturen, säger han.

Det har rapporterats om att skivan kommer vara fullspäckad med tunga gästartister, men när Drefvet pratar med honom är Raekwon inte sugen på att avslöja några detaljer kring samarbetena.

2

– Jag vill inte berätta för alla exakt vilka som är med, det får bli en överraskning. Men det är många stjärnor, många stjärnor från den unga generationen och från old school-generationen.

Två artister som definitivt kommer att dyka upp är veteranen Busta Rhymes och Kardashian-dejtande rapparen French Montana. De båda medverkar på Wall to wall, senaste singeln från ”F.I.L.A.” som släpptes förra veckan, och som du kan lyssna på här nedan.

– Det är en grym låt producerad av en ung kvinna som heter She da God, från Kanada. Hon är en grym producent. Jag upptäckte henne när jag var i Toronto, och hon kom med någonting som verkligen imponerade på mig. Det här är egentligen min första erfarenhet med en kvinnlig producent.

Det här var alltså första gången du blev producerad av en kvinna?

– Ja, det var första gången. Och om du lyssnar på beatet så är det bara rakt av hardcore hiphop. Det kändes som gamla New York, jag älskade det, så vi bara satte igång att jobba.

Hur tror du det kommer sig att du, genom alla år som du har gjort musik, aldrig har haft en kvinnlig producent tidigare?

– Jag vet inte. Kanske för att jag mest har kontakt med manliga producenter. Därför var det lite intressant att en kvinna hade gjort det här beatet. Det var grymt, jag älskar att se kvinnor i maktpositioner.

Förra veckan var Reakwon på Sundancefestivalen. Med sig hade han Wu-kollegan Ghostface Killah, som gästade på de flesta av låtarna på ”Only Built 4 Cuban Linx…”, och en trailer för ”The Purple Tape Files”, den kommande filmen om plattan. Tanken är att skildra historien bakom skivan genom att blanda rent dokumentära inslag med ett mer dramatiserat berättande.

Reakwon säger att han inspirerades av Nas "Time is Illmatic" när han drog igång sitt eget filmprojekt. Foto: RSK Entertainment

Reakwon säger att han inspirerades av Nas ”Time is Illmatic” när han drog igång sitt eget filmprojekt. Foto: RSK Entertainment

– Fansen får en chans att blicka in i ett av hiphopens klassiska album. Vi ville måla en bild och låta folk veta hur viktig skivan var för oss när vi gjorde den, berätta vad som hände runtomkring och om kontroverserna.

Nas hade ett liknande projekt förra året med ”Time is Illmatic”, blev du inspirerad av det?

– Absolut. Nas är definitivt en av mina favoriter och han gjorde också ett klassiskt album. Jag tror att man vill se dokumentärer om framgångsrika artister, man vill veta vad de gick igenom. Så ja, det var verkligen en inspiration.

Snart 20 år har alltså gått sedan solodebuten, och mycket har onekligen hänt på den tiden. En av de kanske mest tragiska händelserna inom Wu-familjen var den färgstarka bandmedlemmen Ol’ Dirty Bastards bortgång 2004. Raekwon blickar tillbaka på vännen med värme.

– Ol’ Dirty var en fantastisk person och han hade en stor passion för musiken. Jag kommer i håg att vi brukade åka fram och tillbaka hem till någon producent i Brooklyn, lyssna på beats och bli fulla. Jag minns hur vi brukade sitta hemma, bara chilla och laga fisk. Dirty var bra på att steka fisk, han gjorde mycket gös. Jag saknar min bror helt enkelt … those were the days.