Jaha.. Grattis Norrköping. Inte nog med att man kan stoltsera med Sveriges största, och en av Nordens största musikfestivaler. Nu kommer man även få en showcase-festival som kommer lysa upp och förgylla ett par bistra februaridagar. Where´s The Music? kommer se ljuset under början av 2015.

Så vad är då en showcase-festival undrar du? Jo såhär är det. Ett showcase är ett tillfälle för oetablerade artister eller grupper att få visa upp sig för en samlad branschkår (skivbolagsfolk, artistbokare, press m.m) och en ny publik. En chans att få göra sig och sin musik hörd på ställen och för personer man inte annars skulle nå ut till. Typ som en testmatch eller en mässa där man får visa upp sig och sin produkt.

Eller som FKP Scorpio väljer att uttrycka det i sitt pressutskick angående festivalen:

Where’s the Music? är en festival med två inriktningar. Den ena är givetvis musiken där nya artister står i fokus och presenteras inför en bransch, nyfiken och ivrig att ta sig an nya projekt. Den andra delen består av ett omfattande konferensprogram som bearbetar och utforskar branschrelaterade ämnen. Festivalen kommer innehålla såväl artistiska framträdanden som föreläsare. Kombinationen blir en plattform för nätverkande, där nationell och internationell musikbransch genom föreläsningar och personliga möten träffas för att utbyta erfarenheter och idéer, upptäcka nya artister och hitta nya samarbeten.”

Så du som sitter och väntar på rubriker om att Eminem eller Metallica kommer spela i Norrköping i februari. Du kan sluta hoppas här och nu.

Istället så kommer det ges chans att upptäcka nya spännande artister och grupper. Det kommer att bjudas på all sorts musik ur alla sorters genrer. Alla band och artister är enligt Folkert Koopmans välkomna att ”ansöka” om att spela på festivalen.

Svensk musik är så vansinnigt i ropet just nu att denna satsning kunde inte kommit lägligare.

Festivalen kommer att äga rum under tre dagar (12-14/2) och det kommer att bjudas på ca 50 akter om dagen.
Av dessa 150 akter så kommer enligt FKP Scorpios VD Folkert Koopmans ca 10% av dessa vara etablerade namn (nej fortfarande inte Eminem eller Metallica).

Anledningen till att man valde just Norrköping var närheten. Att det ska kunna vara gångavstånd mellan de olika ”arenorna”, vilket är ett smart tänk. För trots kyla och februarivindar så ska man kunna traska mellan spelningarna och finna värme (och bra musik) tämligen fort.

Så vad tror vi då om denna satsning?

Jag tror det kan bli lyckat. Med FKP Scorpio vid rodret så känns det som att man menar allvar. Det blir liksom på riktigt och inte halvhjärtat.
Det ger dels publiken en chans att få upptäcka ny musik, samt branschfolket chansen att få upptäcka nästa stora stjärna. Chansen finns.

Biljettpriserna kommer att ligga runt ca 300 kr för en endagsbiljett och ca 700 kr för en tredagarsbiljett, så priserna kommer nog knappast att skrämma iväg potentiella besökare.

Givetvis finns fortfarande många frågetecken kring arrangemanget. Det är trots allt ”bara” nio månader kvar tills startskottet går. Och med ett sånt här arrangemang mitt i en stad så krävs det planering och logistik. Tur att det inte är min huvudvärk.

Jag har en känsla av att det här kommer bli bra. Jäkligt bra faktiskt.

Bistra Februarikvällar. Ett sug efter ny musik. Träffa spännande människor. Det kommer säkert serveras kylda drycker också. För de som vill ha det alltså.

Vad skulle vi annars göra?

Vi ses i februari.

Om skribenten

Ricky Holmquist
Chefredaktör

Östgöte med pophjärtat bultandes för storslagna ord och vackra känslor. Tidigare publicerad i bland annat Folkbladet, NT, Corren och Joyzine.

Liknande inlägg

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras