Om en månad är det dags för jungfrufärden för FKP Scorpios showcase-festival Where’s The Music? i Norrköping. En festival vars koncept kanske är framtiden för fler aktörer i landet?

Mellan 25 och 28 mars anordnas den 18e upplagan av festivalen Umeå Open i Umeå. Ett arrangemang som har som tradition att dunka upp portarna på Folkets hus och leverera en skön folkfest med företrädesvis etablerade svenska artister.

Så kommer det bli i år också (på programmet finns bland annat Hello Saferide, Silvana Imam och Lorentz), men med en liten förändring av festivalkonceptet.

Folkets hus kommer inte ensamt vara skådeplats för Umeå Open de där dagarna.

Istället invaderar festivalen flera av stadens musikscener och sprider ut spelningarna i flera olika lokaliteter (det nya kulturhuset Väven och Vasakyrkan finns bland dessa).

Arrangörerna skriver på den officiella hemsidan:

”Vi har kikat på festivaltrender, spanat på vad våra besökare gillar och på vilka nya ideér [sic] som skulle kunna göra Umeå Open 2015 till det mäktigaste någonsin”

En stad som de nog åtminstone kastat ett litet oskyldigt ögonkast emot är Norrköping.

Där stundar ju inom kort årets mest spännande festivalexperiment som på flera sätt lutar sig mot ett liknande koncept.

Nu är FKP Scorpios svulstiga Where’s The Music? förvisso mer än bara en festival där 100 up’n’coming akter kommer att visa upp sig (showcasefestivalen kommer ju med konferensprogram och den artistmässiga inriktningen utgöra en plattform för branschen i samma anda som flera stora festivaler av samma art ute i Europa), men upplägget är liknande.

Under Where’s The Music? kommer konserterna att spridas ut på inte mindre än elva olika spelställen. Att Umeå Open nu väljer att anamma samma upplägg gör att vi nästan kan tala om en trend.

Är det framtiden? Ja, kanske!

Baksidan med inomhusfestivaler under vinterhalvåret är att man som publik inte, som på utomhusfestivaler, kan gå undan. Det blir ofta lång väntan på de band man vill se ackompanjerad av andra band som man kanske inte har lika brinnande intresse för.

Ett ypperligt tillfälle att upptäcka ny musik, absolut, men det är inte alla som resonerar så.

Därför känns det som ett intressant grepp att på mer internationellt vis sprida ut konserterna bland olika scener i en stadskärnan. Det ger besökarna en större valmöjlighet att pussla ihop sitt eget spelschema och kan leda till en mer uppfriskande festivalupplevelse.

Visar det sig att Where’s The Music? och Umeå Open blir succéer (vilket man väl kallt får räkna med) med den här typen av koncept är jag ganska säker på att vi kommer få se fler följa efter inom den närmsta framtiden.

Om skribenten

Mikael Mjörnberg
Chefredaktör

Rastlös orddribblare och ohämmad tyckare som i den kärleksfulla jakten på den bästa musiken lämnat spår efter sig i allt från Slavestate till Folkbladet så väl som i rollen som grundare av och chefredaktör för Joyzine.

Liknande inlägg

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras