Trumnörderi av bästa märke

Studiodagbok Chugger – Del 2

I dagens studiodagbok har det blivit dags att gå på djupet i trummorna och förberedelserna bakom ett bra trumljud. För att slippa lägga all tid och energi i mixen på att få upp trummorna till en normal nivå gör man bäst i att lämna sonens leksakstrummor hemma. På skiva är det riktig utrustning och noggrannhet som krävs för ett bra resultat. På frågan vad som är viktigt att tänka på inför en truminspelning är det föga förvånande David Pergament som tar ordet först:

– Det är viktigt att vara förberedd inför en studioinspelning. Trummorna ska vara stämda och cymbalerna ska vara hela, om det nu inte är det soundet man är ute efter, annars kommer det inte låta bra. Att ha bra utrustning skadar inte heller! Jag spelar på ett Pearl Export som modifierats av Kim Nyman och getts ett helt nytt ytskick, ny finish och en unik klang.

Bra trumskinn och stämning är en förutsättning för att få en bra ton från trummorna. David tog in experthjälp utifrån av trumkollegan Sven Funseth (Akribi, Tragederia) för att säkerställa att varje trumma var stämd till perfektion, ett jobb som närmare tangerar filosofi, tycke och smak än ren vetenskap.

– De skinn jag använder är uteslutande Remo. På ovansidan sitter Clear Emperor för en varm och tydlig ton som inte ringer ut, och på undersidan sitter Coated Ambassadors för en lite mer kontrollerad ton. Egenskapen kommer från Coated Ambassador som är tjockare än ett vanligt underskinn. Dess tjocklek hjälper dessutom till att värma tonen ytterligare.

Henrik, med mångårig bakgrund som live-ljudtekniker, fyller i:

– Davids trumljud har alla förutsättningar för att låta bra vid en inspelning, detta eftersom han är en sjukt noggrann trummis som spenderat mycket tid med att forska i olika trumljud. Baskaggen, som ändå är en essentiell del i metalmusikens ryggrad, har ett distinkt tryck som ger dubbeltrampet en bra balans mellan snabbhet och tyngd. Davids pukor har ett bra anslag utan att dynamiken ska behöva lida och har snygg och ren ton! Daniel uttryckte själv flera gånger hur trumljudet redan vid första testerna lät färdigt och komplett.

 

 

– Större delen av min cymbal-arsenal består av Sabian, men det finns två som betyder lite mer än de andra. Den ena är min 21″ AA Raw Bell Dry Ride som varit på allas läppar under inspelningen. Den låter kort sagt gudomligt med ett tydligt och klart ljud och en klocka som inte lämnar någon oberörd. Mitt andra gudkorn är en 19″ Holy China. Detta är en cymbal som chockerar och är högljudd men utan att vara påträngande eller aggressiv. Den producerar ett trashigt och varmt ljud som är svårt att få nog av, försäkrar David.

De som följt bandet under en tid har troligtvis noterat Davids unika trumpinnar som tagits fram ihop med I.L Airbrushing och Ingela Lordsdotter. På inspelningen är det dock inte dessa limiterade trumpinnar som får stå för ljudet, men grunden är samma.

– Trumpinnarna jag använder är 55FXL från Wincent. En storlek som är en blandning mellan 5A och 5B, med en tjocklek för att klara av hårdare typer av musik men samtidigt tillräckligt känslig för att klara av även mer lågmälda passager. Något som är bra då jag utanför Chugger ibland spelar andra musikstilar. 55FXL är Wincent’s definition av ordet ”lagom” när det gäller trumstockar.

– Jag vill understryka vikten av att man har förberett sin utrustning inför en inspelning. Det finns så många små detaljer som kan förstöra. Ett bra tips kan vara att smörja sina fotpedaler och trumstol. Många äldre pedaler och stolar kan ge ifrån sig knarrande ljud som inte alltid upptäcks i replokalen men som enkelt fångas upp av mikrofonerna. Ett annat bra tips är att köpa nya trumskinn, stämma trummorna och motionera dem några dagar innan inspelningen. Detta gör att skinnen får chans att anpassa sig till trummorna och minimerar även hur mycket stämningen ändrar sig under spel. Det tar tid att stämma om och det är inte heller säkert att man får tillbaks samma stämning som tidigare ifall skinnet ändrar på sig mellan tagningar.

För att sammanfatta är utrustningen viktig men förberedelser, spelteknik och noggrannhet väger tyngre. Detta är också grunden till det smällfeta trumljud som utgör grunden på Chuggers kommande platta ’Human Plague’.