Metal möter möter pojkbandspop med en legendar i fronten? For Every Step, Tommy Körberg goes metal!

När Dead By April började göra väsen av sig, det måste väl ha varit någon gång 2008, genom att släppa låtar via Myspace var de något nytt och spännande. Bandets sätt att blanda metal med tvålfager pojkbandspop utmanade normerna och behövdes på en stereotypt likriktad metalscen.

De var som mest intressanta innan de hade släppt sin första skiva.

Sedan dess har det väl egentligen bara gått utför.

Konceptet är fortfarande tilltalande i teorin men orkestern har ägnat karriären åt att släppa samma skiva om och om igen, utan att lyckas utmana sin egen form eller ta det hela särskilt mycket längre. Det har handlat om mer yta än innehåll och bandmedlemmar har hoppat av och kommit till i sådan takt att det knappt känts värt att försöka hänga med i svängarna.

Som sagt, det har mest gått utför. Fram till nu.

Nya albumet ”Worlds Collide” behöver ni egentligen inte bry er särskilt mycket om. I alla fall inte de tio första låtarna. Det är samma visa som vanligt. Men sen!

For Every Step!

Dead By April har tagit hjälp av Tommy Körberg. TOMMY KÖRBERG! Som kliver in och tar över showen fullständigt. Som får vem som helst att börja längta efter Stad i ljus med metalgitarrer. Som fick Christer Björkman att flåsa brunstigt och tråna efter kompositionen till Melodifestivalen när han fick höra talas om den 2016.

Tommy Körberg goes metal.

Det krävdes alltså en legendar för att göra Dead By April great again.

Om skribenten

Mikael Mjörnberg
Chefredaktör

Rastlös orddribblare och ohämmad tyckare som i den kärleksfulla jakten på den bästa musiken lämnat spår efter sig i allt från Slavestate till Folkbladet så väl som i rollen som grundare av och chefredaktör för Joyzine.

Liknande inlägg

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras