Det är kul att bli överraskad! Ett faktum som musikbranschen i allt större utsträckning börjar ta fasta på. Natten till måndagen släpptes Kendrick Lamars nya skiva ”To pimp a butterfly”, en vecka innan det utannonserade releasedatumet.

Han är den senaste i trenden att överraskningssläppa musik. Beyoncé var knappast den första men kanske den största som droppade en skiva utan förvarning när ”Beyoncé” kom i december 2013. Sedan har U2, D’Angelo, Drake och Björk gjort samma sak. Kanye West har släppt flera singlar den senaste tiden men har inte gått ut med något datum för en fullängdare.

Det är visserligen skillnad på att släppa ett album helt utan förvarning och att gå ut med att man har en ny skiva på gång men inte med något releasedatum. Men om vi fokuserar på den minsta gemensamma nämnaren, att släppa musik vid ett oväntat tillfälle – är det här framtiden?

Ja, jag tror det. Vad är egentligen bäst för hype-maskineriet – att sitta och tjöta om sin skiva i intervjuer och ha annonser ute ett par månader i förväg tills folk är trötta på skivan innan de ens har hört den? Eller att släppa den utan förvarning och vara den stora snackisen på sociala medier under ett dygn? Jag börjar allt mer tro på det senare.

Kendrick Lamar släppte "To pimp a butterfly" en vecka innan det utannonserade datumet.

Kendrick Lamar släppte ”To pimp a butterfly” en vecka innan det utannonserade datumet.

Sättet att släppa musik på har ändå förändrats. I stället för att släppa en eller två singlar i förväg har artister börjat lägga ut fler och fler låtar på förhand, och det är snarare regel än undantag att man streamar hela skivan via Soundcloud eller någon musiksajt minst en vecka innan skivan egentligen släpps. Betydelsen av en releasedag har vattnats ur och består mest i känslan: ”Ah skönt, nu finns den på Spotify”. Så varför ens ha kvar ett utsatt datum?

”Det här fungerar väl för de stora drakarna, men om en mindre artist släpper en skiva utan förvarning så kommer det gå obemärkt förbi”, kanske du tänker. Nja, i dag är alla publicister och alla band med något sinne för PR har sina kanaler i sociala medier att nå ut till sitt nätverk med. Jag tror det här fungerar lika bra för det lilla indiebandet som som för den stora rapstjärnan.

Musikbranschen förändras hela tiden, som jag har skrivit förut hoppas jag att albumformatet försvinner till förmån för mindre och mer frekventa släpp. Ett mer avslappnat förhållande till när musik ska släppas är förhoppningsvis också en del av branschens framtid.