Musik konsumeras i en rasande takt och de stora skivbolagen får en mer och mer marginaliserad betydelse. Branschen är i snabb förändring, men även om det blivit lättare att släppa sin musik på egen hand är det fortfarande svårt att presentera sig för omvärlden.
Det har öppnat marknaden för en nischad typ av bolag.
– Vi ska vara den där lilla pilspetsen, säger Petter Seander, grundare av promotionbolaget Birds Will Sing For You.

Det är vår i luften över St Eriksplan i huvudstaden, ändå gömmer vi oss inomhus och kryper upp i bekvämt möblemang i ett kalt litet rum längst in i den lokal som inhyser Birds Will Sing For You-kontoret.

Här jobbar tre anställda med att saluföra i runda slängar 30 artister om året. Fyra (Kristian Anttila, Ms Henrik, Cajsa Siik och Theo Berndt) som heltidsprojekt på management, två (Rickard Söderberg och skivbolaget National) som heltidsprojekt på promo och resten som projektuppdrag över specifika releaser.

Bolag av den här typen har blivit allt viktigare i takt med att allt fler artister väljer att släppa sin musik på egen hand, men i en majoritet av fallen saknar intresse eller kunskap att marknadsföra den på rätt sätt och mot rätt kanaler.

– Jag är ett fan av att folk släpper själva, jag tycker det är bra för det skapar på något sätt en kortare väg för artisterna själva till lyssnaren, hojtar Petter Seander som för snart tre år sedan identifierade ett behov och startade sitt pr-bolag.

– De som kommer till oss vill ofta ha ett sammanhang. De är skivbolagslösa och släpper på eget bolag och då vill de ofta hamna under ett paraply där det ändå syns när utskicken kommer och synas med liknande artister. Jag tror vi kan fylla ett skivbolagshål, att man har någon sorts stämpel på var man befinner sig i det här stora jävla landskapet av en miljard band.

Ska man kort och koncist beskriva vad poporienterade Birds Will Sing For You sysslar med är de tre musikslavarnas primära uppgift att se till att de artister de arbetar med på ett så tilltalande sätt som möjligt når ut till rätt typ av media och därifrån kan börja sprida missionen om sin musik vidare.

Vi viker den här våreftermiddagen åt att låta pr-magnat Seander förklara hur artister på bästa sätt bör arbeta tillsammans med ett pr-bolag för bästa möjliga spridning.

”Det låter skitäckligt”
BirdsWillSingForYouHan stryker den yvigt blonda luggen ur ansiktet och tar till orda om att nå ut på bästa sätt:

– Det är klart att det finns artister som är medvetna, men de flesta är ganska ointresserade och det kanske jag egentligen tycker att man ska vara om man är artist, men däremot måste man då ha den självinsikten att man lämnar det ifrån sig och låter någon annan göra det.

– Nu kan man med lite pr-hjälp eller lite skills själv få det att se ut som att man har en rullande karriär bara genom att jobba själv. Det är så man gör sig hörd idag. Musiken är extremviktig men den andra sidan är också väldigt, väldigt viktig, att man visar sig seriös.

– Där tror jag att ett bolag som vårt och liknande bolag kommer in, att man behöver köpa sig trovärdighet. Det låter skitäckligt när man säger det, men det visar en viss seriositet när man ändå markerar att ”jag vill nå ut med detta, jag är beredd att göra det till något mer av ett företag”. Att det inte bara är jag och min musik och min mail. Vi blir det här paraplyet som gör att media ändå öppnar våra mail och att bandet får det där sammanhanget. Att det finns någon stopp på vägen.

Aldrig mer än ett klick bort
För att nå dit har bolaget ett tydligt fokus. Det är nätet som står i första och andra rummet som kanal för att sprida musiken och budskapet om den.

– Vi lägger mycket tid på att scanna nätet och bara se vad som händer, konstaterar Seander och tar en klunk kaffe.

– Vi prioriterar alltid nätet före tryckmedia på det sättet att det är där det känns som det finns flest spännande skribenter, det är där framförallt artisterna som vi jobbar med, som ofta är i första fas, 50 procent av våra kunder är debutanter eller släpper på eget bolag, får mest utrymme. Så vi har fokus på saker som går att sprida genom sociala medier.

Pr-experten lutar sig tillbaka i soffan och utvecklar sitt marknadsföringsresonemang ytterligare.

– Det skiljer oss nog från andra byråer, att vi lägger mycket mer fokus på nätet och det beror delvis på att det är så otroligt mycket längre till musiken än vad det var förut. Där säger folk alltid emot, för att den finns ju i mobilen direkt. Ja, den finns i mobilen, men när du sitter där med sökfältet på Spotify, hur många gånger skriver du in en alldeles okänd artist du aldrig har hört talas om? Nej, du skriver in en ganska känd artist som du har hört och sen på sin höjd kanske du går runt i ringar kring den med Related Artists, jaha du har lyssnat på Whitesnake, har du hört Journey? Det gör att jag kan uppleva att lyssningen idag är mer stängd och då är det så jäkla viktigt att få mycket utrymme på sociala medier och media som går att dela där, så att man bara är ett klick bort. Det ska aldrig vara mer än så, ett klick och sen höra, så fort det går in i öronen bestämmer man ju själv.

Det blir lite snabbmatstänk över konsumtionen på det sättet, går inte det stick i stäv med artisternas uppfattning om sin egen musik som en konstart?
– Det kan man ju tycka vad man vill om, det håller jag med om, jag tycker att musik konsumeras alldeles för snabbt idag, men samtidigt kan man inte vara någon teknikmotståndare och vårt jobb är att åtminstone ge banden den möjligheten att de får en lyssning hos lyssnaren och hoppas att de blir hooked och går vidare själva.

Den missriktade jakten på likes
Seander 2013Ur ett sådant perspektiv blir det också uppenbart att all media inte är rätt media, att kvantitet sällan är samma sak som kvalitet.

– Vårt jobb är inte att bara mosa ut så mycket som möjligt, det har aldrig varit något fokus och är ännu mindre fokus nu. Allt handlar om sammanhang. För det är ju också så att lyssnarna som man ska möta, de surfar på nätet i vissa rundor och ibland kan det vara helt meningslöst att synas någonstans. Man vill ju oftast nå fram till de specifika lyssnarna som man vet skulle kunna gilla musiken.

– All musik tilltalar inte alla, jag är inte av den åsikten att man kan breaka precis vad som helst bara man har pengar. Det tror jag är bullshit och det har alltid varit bullshit. Ibland kan man tycka att det gör mer skada än nytta för ett band att synas i viss media. Att det är kul att bli intervjuad, det är en sak och man får lite likes från kompisar, men i det stora hela handlar det om att bygga upp artisten och dess identitet.

Petter Seander menar att det verkligen kan vara på sin plats att tänka efter både en och två gånger vad det är man egentligen vill ha uppmärksamhet för i sin publicitet. Den totala likes-hets som råder i sociala medier kommer på tal.

– Jakten efter likes, den bekräftelsesökande, den gör att man ofta mäter effekten av ett inlägg eller en intervju med responsen, men det stämmer oftast inte för gör man fåniga grejer, verkligen så där bjuder på sig själv, då blir det en jävla massa likes. Du vet, jag med ölhatten på mig i Nürnberg, det är tvåhundra likes, men om jag gör en intervju med någon politisk tidskrift så skulle det bli tio likes från de som tycker att det är intressant. Men vad bygger mig mest som artist det är frågan. Är det verkligen de här roliga blajblaj-grejerna?

– Jag upplever att folk tror eller upplever att de har läst artikeln om de trycker like. Det är så man måste jobba mot media, det behöver inte vara den största median som är den bästa. Det behöver inte vara den snyggaste median som är den bästa, utan snarare vem läser det här, varför och vad ger det för signaler ut om bandet?

Det måste finnas en historia
Seander 2014 - 2När det kommer till att sända rätt signaler finns ytterligare en aspekt att ta med i beräkningen, nämligen att ha något att säga över huvud taget. Rent krasst kan vi båda i det lilla kala utrymmet på bolagskontoret konstatera att så som branschen ser ut idag räcker det inte med att bara göra bra musik. Man måste ha något intressant att komma med vid sidan av tonkonsten också.

– För min del handlar det alltid om tre grejer. Tycker jag om det här? Passar det in i det vi gör och finns det någon typ av story utanför musiken eller i musiken? Finns det någonting som man skulle kunna sälja den här artisten på utan att folk har hört musiken? Det är där de flesta inte går igenom, för det finns jävligt mycket bra låtar och band överallt, men är det bara så här ”hej vi är fyra killar med skinnjacka från Sollentuna, vi spelar poprock”, vad fan gör man med det liksom? När man som journalist får det mailet vad gör man med det? Det finns ju ingenting att skriva.

– Man måste hamna mycket närmare den här copy/paste nästintill, att man presenterar en historia, på något sätt berättar för journalisten att det här är ganska intressant för det här kan bli en historia. Då är hälften vunnet och om journalisten dessutom gillar musiken då är man i hamn. Jag kan tänka mig att det är många som, ja det här är en bra låt, men vad ska vi göra med det? Där faller det väldigt ofta. Mycket webbmedia är ju dessutom så jäkla snabb, det ska upp, fem-tio artiklar varje dag och då är det verkligen så att kan man presentera en intressant vinkel från början är det klart att det är tacksammare att ta den och skriva om.

Då är vi tillbaka i snabbmatstänket igen.
– Ja, man hamnar lite i snabbmatstänket på ett sätt, men jag vill ändå försöka se det med en positiv vibb. Eftersom det snurrar så snabbt är det verkligen så att man måste ge banden en chans att nå ut och då blir det lite snabbmat. Sen tror jag på musikens inneboende kraft, det kan man se på statistik att alla människor lyssnar inte bara på en låt som de gillar, utan det finns ju fortfarande det här kulturella intresset att man går vidare och letar.

– Men sen är det ju så att när vi väl serverat snabbmaten handlar det mycket om vad gör det lilla skivbolaget eller det lilla bandet med det här sen? För det är ju i andra ledet tillbaka som man kan börja jobba. Hur mycket presenterar de det här för bokare eller sina fans eller vänner, på sociala medier, vad gör man med det liksom?

Med andra ord, det är lättare sagt än gjort att nå igenom det gigantiska brus som är dagens musikbransch. Men med en förståelse för scenens och nätets mekanismer och en skön story i bakfickan kan det räcka långt. Något den höga arbetsfrekvensen på Birds Will Sing For You-kontoret borde vittna tydligt om.

– Med lite skills, tanke och bra och långsiktig planering kan man lyfta saker skitlångt med ganska lite pengar dessutom, konstaterar Petter Seander.

Mer om Birds Will Sing For You finner ni på bolagets hemsida: http://birdswillsingforyou.com/

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras