Linnea Olsson
Södra Teatern, Stockholm
2014-10-15

Rösten! Mina damer och herrar, rösten!

Det är lätt att imponeras av hur Linnea Olsson utan svårigheter loopar sin cello och sin sång i perfekta lager på lager till det att de skapar en överväldigande helhet, men det är rösten som är pärlan i det här sammanhanget.

Linne Olsson sjunger fantastiskt!

Det är releasespelning inför en i stort sett fullsatt Södra teatern och det är klart att allt inte går helt enligt plan. Vid något tillfälle uppstår förvirring bland medmusikanterna över vilken låt som ska spelas, vid något annat tvingas sångerskan stanna upp och stämma om cellon. Dessutom begriper jag mig inte alls på dramaturgin i låtlistan (där det trots allt blandas föredömligt mellan gammalt och nytt material). Men alla sådana där små avstickare från originalplanen reder Olsson upp med smittande charm.

Det är rent av detaljer som gör att spelningen känns ännu mer personlig och genuin.

linneaolssonspelning2För genuin är det enda riktigt bra ordet att använda för att beskriva den här kvällen. Linnea Olsson sitter uppflugen med sin cello på ett respektingivande podie, men vi kunde lika gärna ha suttit hemma i hennes vardagsrum. Så intimt blir det. Så mycket kärlek delas mellan artist och publik i salongen denna fina releasekväll.

Det är ”Breaking and Shaking” som släpps lös och faktum är att singeln, tillika titelspåret, som i inspelat format är en riktig hit är en av de bitar som inte riktigt lyfter till de högre höjderna på scenen. Men det är nog mest en slump att det är så den här aftonen. Och det spelar liksom mindre roll när andra färska bitar som What, My Work och I Sat Down Next To You briljerar desto vassare.

Cellospelet, som som sagt loopas i lager på lager, är finkänsligt, men som beskrivet ovan, sången! Linnea Olsson hittar precis rätt ton i sitt musikaliska tilltal och har röstresurser som storligen imponerar. Hon är mångsidig och ser till att verkligen utnyttja det.

Jag njuter.

Och dessutom, jag hade nästan glömt bort hur vass den gamla semihiten Dinosaur är. Den här releasekvällen lyfter den till oanade höjder.

Gammalt eller nytt, det spelar ingen roll när rösten och charmen är precis vad den är.

 

Läs också Drefvets intervju med Linnea Olsson: En röst, en cello och ett och annat mindfuck

Om skribenten

Mikael Mjörnberg
Chefredaktör

Numer profilerad hockeyskribent hos bland annat Hockeysverige och HockeyNews med en bakgrund som musiknörd hos till exempel Slavestate, Folkbladet och Joyzine. Blir glad djupt in i själen av att få glömma puck och klubba och skriva om toner och artister med jämna mellanrum. Musik är det bästa knarket.

Liknande inlägg