I augusti 1999 släpptes en skiva som inte skulle lämna någon oberörd.
Jag talar naturligtvis om A-Teens debutalbum ”The ABBA Generation”.

ateensDet var ett renodlat skivbolagsprojekt med syfte att låta några fräscha kids sjunga in covers på kända ABBA-låtar (initialt kallades ju gruppen rent av ABBA Teens) och på så sätt tjäna storkovan åt skivbolaget.

Det gjorde avtryck skulle man väl kunna säga. Skivan blev inte bara en listetta i Sverige utan även i länder som Argentina och Chile och sålde enligt uppgift i si så där sex miljoner exemplar.

Många charmades av den moderna approachen till det odödliga ABBA-materialet, men minst lika många förfärades. Hade näthatet varit en lika het potatis som det är idag hade A-Teens hamnat mitt i stormen, för jag vill minnas att för varje fan fanns det också någon som uttryckte en stark aversion gentemot det så genomkommersialiserade projektet. Inte så oväntat kanske.

Men så fanns det också de som reagerade på A-Teens med en ganska ordentlig portion klädsam humor och det är det som gör att jag sitter här och skriver om det sedan länge avpolletterade bandet under rubriken ”omslagsonsdag”.

Jag gillar parodier när de görs med rätt glimt i ögat och en sådan dök upp i april 2000, ett knappt år efter att ”The ABBA Generation” släpptes för allmän beskådan.

The+UGenerationUBBA (en förkortning för Utan B, bara A) var egentligen ett vanligt trallpunkband med den gamle De Lyckliga Kompisarna-ledaren Mart Hällgren som motor, men uppenbarligen vilade de inte på hanen när det var dags att släppa ett debutalbum.

Man nöjde sig inte med att bara skriva en parodisk melodi vid namn Ubba-Teens, där kritiken mot skivbolagens cynism doldes i klacksparkshumor (”Ubba, Ubba-Teens små klonade får /piratkopior är inne i år” lyder refrängen). När det var dags att döpa skivan och fota omslaget löpte man hela linan ut.

”The U-Generation” pryds av ett omslag (som ni ser här intill) som är på pricken likt det som följde med ”The ABBA Generation”, med den lilla skillnaden att fräscha kids bytts ut mot skamfilade punkare och färgskalan har tonats ner från modern till trist.

”The U-Generation” sålde inte i sex miljoner exemplar och bandet Ubba är idag precis som A-Teens dött och begravet sedan länge. Men jag blir alltid lite full i skratt och väl till mods när jag kommer att tänka på den där omslagsparodin.

Den är lika kul idag som den var för femton år sedan.