Nas debutplatta ”Illmatic” har lyfts fram av många – inklusive mig – som det bästa hiphopalbumet genom tiderna. Men det är inte bara musiken på skivan som höjts till skyarna, även omslaget har hyllats och imiterats otaliga gånger.

När Nas släppte ”Illmatic” (1994) satte han en ny standard för skivomslag inom hiphop. I stället för att gå på något av de vanliga spåren med foton på rappare i diverse tuffa poser valde han en fadead bild på sig själv som sjuåring framför en bakgrund föreställande höghus i ett New York-kvarter.

Succén var omedelbar och konceptet har kopierats många gånger sedan dess. En av de kanske mest välkända skivorna som har anklagats för att ha försökt efterlikna Nas omslag är Notorious B.I.G:s ”Ready to die” som släpptes bara några månader efter ”Illmatic”. Det tilltaget fick sig en släng av diss-sleven från Ghostface i interloudet ”Shark Niggas (Biters)”Raekwons platta ”Only built 4 cuban linx” (1995). Något Nas bemötte sju år senare på låten ”Last real nigga alive” genom att lungt konstatera att han själv ”lånat” av både Biggie och Raekwon.

Bland andra hiphopartister som man kan gissa har låtit sig inspireras av ”Illmatic”-omslaget finns till exempel Lil Wayne (”Tha Carter III”) och Kedrick Lamar (”Good kid, m.a.a.d city”).

Men inget nytt under solen. Enligt Wikipedia kan ”Illmatic”-omslaget i själva verket vara en kopia av omslaget till jazzgruppen Howard Hanger Trios ablum ”A Child Is Born” (1974). Och även om Nas själv enligt uppgift aldrig har kommenterat saken så får man erkänna att likheten är slående …

Lika som bär? ”A Child Is Born” (1974) och ”Illmatic” (1994).

 

 

Om skribenten

Viktor Ander
Skribent

Hiphopälskande journalist från Stockholm. Upptäckte rap när Latin Kings uppträdde på "Disneyklubben" i början av 90-talet, och på den vägen är det.

Liknande inlägg

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras