Det har blivit en del tjötande om Ghost under sommaren. Mitt fel! Men vi är inte helt klara än – vi måste prata om det fantastiska omslaget som pryder nya skivan ”Meliora”.

Ghost har ju gjort sig kända för att göra snygga (och mer eller mindre smala) referenser till gamla verk.

”Opus Eponynous” var en referens till sjuttiotals-skräckserien ”Salem’s lot” (baserad på Stephen Kings bok med samma namn). Vilket passade utmärkt tillsammans med skivans ockulta stämning.

Opus Eponymous/Salem’s Lot.

Med uppföljaren ”Infestissumam” gick bandet in i en katolsk 1700-talsera och det symboliseras bland annat av omslaget som är en hyllning till ”Amadeus”, den kritikerrosade filmen om Mozart och Salieri.

Infestissumam/Amadeus.

Infestissumam/Amadeus.

Från skivan släpptes bland annat singeln Year Zero – med en betydligt smalare referens på omslaget. Originalet heter ”Satan presiding at the infernal council” (snyggt) och målades av den brittiske konstnären John Martin någon gång mellan 1823 och 1827.

Year Zero/Satan precides at the infernal council.

Year Zero/Satan precides at the infernal council.

Lite senare kom cover-EP:n ”If you have ghost” med en mer välkänd figur på omslaget – Papa Emeritus i form av vampyren Greve Orlok från klassikern ”Nosferatu”. Både det här omslaget och det till Year Zero är målade av konstnären Mattias Frisk från Mjölby.

If you have ghost/Nosferatu.

If you have ghost/Nosferatu.

Det leder oss in i den nya eran av Ghost – den här gången med ett visuellt tänk som ska befinna sig i en futuristisk miljö i ett 1920-talsperspektiv. Filmen ”Metropolis” är en stor inspiration. Först släpptes ju förresten singeln Cirice som uppenbarligen är inspirerad av omslaget till ”När lammen tystnar”, gissningsvis på grund av likheten med karaktären Clarice. Sen kom också en poster till premiärspelningen i Linköping, en tydlig referens till postern för ”Metropolis”.

Cirice/När lammen tystnar.

Cirice/När lammen tystnar.

Konsertposter/Metropolis.

Konsertposter/Metropolis.

Och sen kom då slutligen skivan ”Meliora” vars omslag för första gången inte är en direkt referens till ett motiv som redan finns. Men visst är ”Metropolis”-känslan där, och maskinen/monstret/saken som är på de svartvita rutorna från filmen nedan känns ju helt klart bekant.

Meliora/Metropolis.

Meliora/Metropolis.

”Meliora”-omslaget är ritat av den polske illustratören Zbigniew M. Bielak som har gjort ett grymt bra jobb för att få fram känslan som genomsyrar hela skivan. Den stora påvefiguren, elden som ser ut att vara het som i helvetet, ansiktet de båda delarna bildar, byggnaderna som verkar vara någon slags blandning mellan kyrka och industri, strålkastarna, röken och luftskeppen – detaljerna är helt fantastiska. Omslaget till ”Opus Eponymous” har för alltid en plats i hjärtat och är nog i ärlighetens namn snyggast – men jag är helt såld på det här omslaget också.

Meliora.

Meliora.

Utöver själva omslaget ingår flera otroligt snygga målningar i skivans artwork, de går att se på Bielaks Facebooksida. Eller för den ultimata upplevelsen – köp vinylen.

Ju större Ghost har blivit och ju större resurser de har att röra sig med – desto mer storslagen och sammanhållen har den visuella biten blivit. Med ”Meliora” lyckas de på ett storstilat sätt att få musiken och det visuella att gå hand i hand bättre än någonsin förut.

Påvehatten av!

Läs mer: Drefvet diskuterar Ghost – ”Meliora”

Om skribenten

Fredrik Tideman

Journalist bosatt i Stockholm. Uppväxt på hårdrock. Har på senare år upptäckt charmen med annan musik, men tycker fortfarande att djävulen har de bästa låtarna.

Liknande inlägg

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras