Austin har SXSW, Hamburg har Reeperbahn, Oslo har by:Larm. Nu får Sverige sin egen showcasefestival.
Where’s The Music? i Norrköping. Som egentligen var tilltänkt att placeras i Stockholm.

Folkert Koopmans är en visionär och entreprenör. Att hans bolag FKP Scorpio redan ståtar med gigantiska festivaler ute i Europa och kan stoltsera med Sveriges i särklass största musikevenemang Bråvalla var inte nog. Han umgicks ändå med planer på att starta något nytt.

Närmare bestämt en svensk showcasefestival. Siktet var inställt på att arrangera den i huvudstaden och Koopmans dryftade sina tankar när han satte sig ner för att utvärdera jungfrufärden av Bråvallafestivalen tillsammans med representanter från Upplev Norrköping i juli ifjol.

– Stockholm är det självklara, det är Sveriges största stad och huvudstaden, berättar den timide tysken för Drefvet.

where2Upplev Norrköpings vd Stefan Papangelis skulle dock ganska omgående få Koopmans på andra tankar.

– Vi har ett gott samarbete sedan tidigare, de vet vad vi kan göra, konstaterade vdn med sitt patenterat finurliga smil när han konfronterades med frågan hur det egentligen gick till efter torsdagens presskonferens.

– I Stockholm kan ett sådant här event nog försvinna i mängden.

Festivalgeneralen Folkert Koopmans är lite mer frispråkig i ärendet.

– Problemet med Stockholm är att spelställena ligger för långt ifrån varandra. För att det ska bli riktigt lyckat behövs gångavstånd. De konferenser som fungerar bäst är de där man kan gå från venue till venue.

Det kompakta område som kunde visas upp i Norrköping, som ju redan är hem åt tyskarnas gigantiska satsning Bråvalla, är det inte många som kan mäta sig med. Mellan 15 och 18 scener av varierande storlek inom ett gångavstånd på tio minuter och med högklassiga konferensanläggningen Louis De Geer i områdets hjärta tycks ha varit vad som avgjorde saken.

– Jag visste inte hur många scener och ställen det fanns i Norrköping, men Stefan tog hit mig och vi gick omkring i området och tittade, berättar Koopmans för Drefvet med ett litet leende.

Processen har gått fort.

– Vi började diskutera saken i juli, i oktober eller november någon gång var jag här och tittade och i början av det här året bestämde vi oss för att köra, berättar Koopmans.

Sagt och gjort. Where’s the Music? Med ett sikte på 5- 10 000 besökare första året förlades till Norrköping. Branschen får snällt finna sig i att flytta utanför comfort zonen och bege sig några mil söderut i februari.

– En gång om året ska Norrköping bli platsen att vara på för både nationell och internationell bransch, skrockar den tyske festivalentreprenören.

Läs mer om Where’s The Music här.