Queens of the Stone Age
Gröna Lund, Stockholm
2018-06-10

Det är en balansgång på slak lina som Josh Homme och hans Queens of the Stone Age går på Gröna Lunds stora scen. När bandet stonerfläskar som bäst är det fullständigt oemotståndligt. Men när det istället välter över till lite vekare, sävligare material är amerikanerna betydligt närmare rostig 240 och fredagssnurren runt stora (lilla) torget i Mullsjö.

Mustigt stonerfläsk vs torftig raggarrock.

Vilket väl kanske också går hand i hand med personligheten Josh Homme. Å ena sidan arrogant rockstjärna med tydlig star quality, å andra sidan rätt fjantig raggare i ful skjorta. Det pendlar fram och tillbaka det där.

Därför är inledningen där ljudet är hopplöst lågt och platt lika tam som de dundrande extranumren You Think I Ain’t Worth a Dollar, but I Feel Like a Millionaire (WOW!) och A Song for the Dead är oemotståndligt mäktiga. Däremellan hinner Homme med anhang bjuda på dansant stoner (The Way You Used to Do är vad som kallas en karamell) och lite väl träiga gäspningar om vartannat.

Queens of the Stone age #qotsa #grönanlive

Ett inlägg delat av Mikael Mjörnberg (@mjornberg)

Att blanda och ge och i setlisten och spela olika konserter varje kväll är ett sympatiskt drag i tider när alldeles för många band sätter en setlist och sedan styvnackat vägrar att ändra så mycket som en takt under en hel turné och för det ska Queens of the Stone Age naturligtvis ha cred. Men det innebär samtidigt att fenomenala låtar ibland lämnas utanför till förmån för svagare nummer.

Publiken i Stockholm blir den här kvällen rånade på First It Giveth. Till exempel.

Men allt som allt är stunderna med potent stonerrock fler än dipparna i raggarrockens tröstlösa rike och efter knappa två timmars leverans är det svårt att göra något annat än lämna nöjesfältet med en känsla av mersmak.

Det svintajta groovet vann tillslut.

Drefvets mastiga bildarkiv från konserten hittar ni här.

Om skribenten

Mikael Mjörnberg
Chefredaktör

Rastlös orddribblare och ohämmad tyckare som i den kärleksfulla jakten på den bästa musiken lämnat spår efter sig i allt från Slavestate till Folkbladet så väl som i rollen som grundare av och chefredaktör för Joyzine.

Liknande inlägg

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras