Tre låtar på tre dagar. Kent har plockat fram marknadssnillena när de marknadsför kommande albumet ”Tigerdrottningen” och metodiskt pytsar ut låt för låt.
Ett synnerligen smart sätt för att nå maximal exponering i de sociala medierna.

Är det den nya tidens marknadsföring vi skådat de senaste dagarna?

Jag tror mycket väl att det kan vara så.

Omsorgsfullt och genomtänkt har Kent pytsat ut låt för låt på Spotify i en mystisk dimma som varit så väl synnerligen öppen och rakt på som hemlighetsfull.

La Belle Epoque (en trevlig popbagatell med extremt överreklamerad text) kom för ett bra tag sedan och över helgen skruvade den världsSverigekända orkestern upp sin marknadsföringsapparat ordentligt.

I fredags kom fullständigt onödiga Skogarna. Lördagen bjöd på Beatrice Eli-duetten Godhet och söndagens karamell Din enda vän framstår som det trallvänligaste lilla smycket i sammanhanget.

Tre dagar. Tre låtar. Maximal exponering för bandet från Eskilstuna.

Det Kent gör just nu är grymt smart. Bandet är kända för att gå sin egen väg och hitta spännande vägar och det är just precis vad man gör med marknadsföringen av stundande ”Tigerdrottningen”.

När Kent släpper ett album smäller det. BANG. Total exponering kring släppet i allehanda medier.

Vad man pysslar med nu när man metodiskt läcker ut låt för låt från sin stundande skiva är att exploatera de sociala medierna. Framtiden. På ett synnerligen kompetent sätt. Till max.

För vad händer? Jo dag ut och dag in sitter människor och kommenterar låtarna. Varje låt skapar en ny våg av kommunikation och spridning. Folk sitter på spänn för att kasta sig in och lyssna på ”dagens låt”. Till och med de som egentligen inte är så där värst intresserade av @KentTheBand ska prompt in och lyssna, lyssna, lyssna, tycka, tycka, tycka.

Skivor säljer inte, men streams genererar i alla fall några ören.

Utan att ha belägg på fötterna anar jag att man, i alla fall i det korta perspektivet, kan locka till fler streams med dagliga låtsläpp än med ett helt album där tio-elva låtar bankas ut på en och samma gång.

Samtidigt som man skapar snackis på snackis på allehanda sociala medier.

De flesta kommer nog i slutändan (baserat på de spår som än så länge släppts), när röken har lagt sig, kunna vara överens om att det här knappast är det mest lysande Kent har släppt ifrån sig.

Men frågan är om inte ”Tigerdrottningen” kommer kommas ihåg som det album som marknadsfördes på smartast sätt.

Om skribenten

Mikael Mjörnberg
Chefredaktör

Numer profilerad hockeyskribent hos bland annat Hockeysverige och HockeyNews med en bakgrund som musiknörd hos till exempel Slavestate, Folkbladet och Joyzine. Blir glad djupt in i själen av att få glömma puck och klubba och skriva om toner och artister med jämna mellanrum. Musik är det bästa knarket.

Liknande inlägg