Drefvet lämnar med varm hand över ordet till Bengt Berger som ska ge oss en introduktion i Indisk musik. Häll upp en kopp kaffe (eller te kanske är mer passande) och fokusera. Det blir skriftligt prov på detta senare.

Enligt min åsikt så finns planetens finaste musikanter inom den indiska konstmusikens månghundraåriga tradition. Det är ingen musik där man bör leta efter den här månadens fräsigaste artist eftersom förändringarna går väldigt långsamt och inte alltid till det bättre. Det gör faktiskt att fler av de bästa är döda än levande men lyckligtvis finns det en hel del inspelningar på skiva och på YouTube så den här listan blandar friskt mellan musikanter som kan höras live och de som bara finns i inspelad form.

Den klassiska indiska musiken finns i två varianter, Hindustani, dvs nordindisk musik samt Karnatic, sydindisk. De har likheter men också stora skillnader. Båda utgår från ragas, dvs en skala med bestämda regler för hur man rör sig i den, vilka toner som är viktiga etc. Många ragas är gemensamma för båda systemen men kan ha olika namn.

Rytmiskt skulle jag vilja säga att spelsätten skiljer sig åt genom att den nordindiska musiken, som är den som har hörts mest i väst hittills, är ”gungigare” och den sydindiska är ”studsigare”. Båda använder rytmcykler som kan vara av vilken längd som helst, att spela i udda taktarter är inget som anses vara knepigare än att spela i fyrtakt.

Nordindisk musik – Hindustani

Den första indiska musiker som gjorde ett avtryck i väst och startade intresset hos mig och många andra var Ravi Shankar som bland många är känd som George Harrisons sitarlärare. Av en slump kom jag att höra denna låt och blev helt besatt, inte minst av den formidable tablaspelaren Chatur Lal: Raga Mishra Piloo, https://www.youtube.com/watch?v=LXXBfL5lRqE

Ravi Shankar spelade sitar och de två andra största namnen på instrumentet är Vilayat Khan och Nikkil Bannerjee som har gjort två album på Country & Eastern, http://www.countryandeastern.se/artists/?artist_id=4721

Ett av världens vackraste instrument är sarod och den ojämförligt störste på instumentet är Ali Akbar Khan, här i en inspelning med Chatur Lal’s tablas. Yehudi Menuhin introducerar charmigt, https://www.youtube.com/watch?v=qKVhSNY2Lkc

En annan sarodist, min vän, den storartade men underskattade K.Sridhar medverkar på flera C&E-album, ibland med yours truly som tablaackompanjatör, som här, https://www.youtube.com/watch?v=CplFP7TpTkc Här är länkar till hans skivor http://www.countryandeastern.se/artists/?artist_id=4716

Bismillah Khan lyfte på egen hand dubbelrörsinstrumentet shenai till konsertestraderna från att mest vara ett folkmusikinstrument. Han har inte fått någon riktigt stor efterföljare tyvärr, https://www.youtube.com/watch?v=VE78CWP65rg&list=PL7FDDE8DEE0553465&index=16

Också Pannalal Ghosh gjorde något liknande med den nordindiska flöjten bansuri men det finns idag flera fina solister. Mest kända är Hariprasad Chaurasia och Nityanand Haldipur, här tillsammans med Sadanand Naimpalli, tabla, https://www.youtube.com/watch?v=SzO4OjyPM5M

Tabla är det vanligaste nordinska slagverket och här vill jag nämna min egen guru Pandit Taranath som skulle fyllt 100 år i år. Vi gav just ut ett par album där han medverkar http://www.countryandeastern.se/artists/?artist_id=7565 Taranathji hade många elever, Sadanand Naimpalli är en av de främsta i Indien idag, här kan man se honom hemma hos mig häromåret. https://www.youtube.com/watch?v=nZIzACpfKzM Under hela det här året hålls hyllningskonserter för Pandit Taranath i Indien och vår grupp Berger Knutsson Spering har tillsammans med andra elever inbjudits att spela ett antal konserter i Indien under oktober, http://www.countryandeastern.se/ce_artist/berger-knutsson-spering/ Ravi Bellare var ett annat stor geni, hör här hur han spelar långsam Teental. https://www.youtube.com/watch?v=Gn8m0aVTz1E

Annars är den ojämförligt populäraste idag Zakir Hussain som förutom att vara en formidabel klassisk tablaist också gjort mycket fusionmusik, bl a i Shakti. Några av förra århundradets största är Ahmed Jan Thirkwa, Shamsuddin Khan, Kherematullah Khan, Kishen Maharaj, Santa Prasad and Chatur Lal. Sök efter dem på nätet så blir Du rikligt belönad.

Det finns huvudsakligen två sångstilar, den ålderdomliga och majestätiska Dhrupad som i mitt tycke är den djupaste musiken, och den blott ett par hundra år gamla Khyal som är lite frivolare <:-) Sök till att börja med efter exempelvis Bhimsen Joshi som var berömd bl a för sin behandling av Todi raga. https://www.youtube.com/watch?v=y7KH-VJvbt8 Ustad Salamat Ali Khan från Pakistan är en favorit, här är en video från en känslosam privatkonsert https://www.youtube.com/watch?v=QXIC5oWk2uA&feature=iv&src_vid=3fX7X40_y0k&annotation_id=annotation_564211

Dhrupad, den äldsta nordindiska musiken domineras sedan flera hundra år av en familj, Dagar som fanns redan vid Akbars hov i början av 1500-talet. Dhrupad-musiken upplever en rennässans nu och det största namnet är Bahauddin Dagar som spelar rudra veena. Han är son till Ustad Zia Mohiuddin som själv och tillsammans med sin bror Fariduddin gjort flera fantastiska album på Country & Eastern. http://www.countryandeastern.se/artists/?artist_id=4730

Min favoritinspelning, alla kategorier är en morgonraga, Komal Ri Asaveri med Senior Dagar Brothers.

Det finns minst lika mycket att säga om den sydindiska musiken men den skall jag be att få återkomma till

Bengt Berger

Om skribenten

Ricky Holmquist
Chefredaktör

Östgöte med pophjärtat bultandes för storslagna ord och vackra känslor. Tidigare publicerad i bland annat Folkbladet, NT, Corren och Joyzine.

Liknande inlägg

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras