Fyra strängar istället för sex

Studiodagbok Chugger – Del 7

Då har det blivit dags att sitta ner med Henrik Östlund och diskutera låga frekvenser. Basen är ett instrument som ofta oförtjänt får stå i bakgrunden på många plattor, men som definitivt märks av när den försvinner.

– Jag brukar, lite med glimten i ögat, tänka på basisten som räcket vid en trappa. De allra flesta klarar av att gå i trappor helt på egen hand, men man håller sig i räcket ändå, för trygghetens skull. De flesta musiker i ett band klarar av att ta sig igenom låten för egen maskin, men att ha en stabil basist att luta sig tillbaks på är ändå riktigt skönt att ha för att kunna ta ut svängarna till fullo, säger Henrik.

Även basister bör ju rimligtvis inspireras av andra musiker, så vilka personer eller band har inspirerat dig och ditt basspel?

– Jag har ursprungligen ingen typisk metalinspiration. Det första jag någonsin lärde mig spela var Pixies, Kim Deals basspel är såna där lata, sköna melodier som är lätta och roliga att göra snygga till en början. På senare tid har jag studerat Paul Grays basspel då han lagt många svängiga och stentunga basgångar för Slipknot.

 

 

Om vi smalnar av den stora bilden och fokuserar på ljudet och spelet på just denna plattan. Hur är det att spela bas på ”Human Plague” och hur gick arbetet till för att ta fram rätt ljud?

– Till att börja med har jag många års ljudteknisk erfarenhet och har tillsammans med Daniel fått tillfälle att prova massor av hans prylar för att säkerställa att basljudet blir det absolut bästa möjliga för Chugger. Jag spelar på en tysktillverkad bas från Schecter, med kropp och genomgående hals av mahogny, greppbräda av ebenholts och Seymour Duncan Blackouts-mickar. Man kan nörda betydande i vad för mickar, strängar eller hårdvara som sitter på, men faktum är att själva tonen ändå grundar sig i spelstil, hur man utför sina grepp eller var man gör anslag på strängen. När jag plockade upp den här basen blev vi fort goda vänner och kompositionen av hårdvaran på den här basen gör sig väldigt bra ihop med min specifika spelstil. Groovet i många av våra låtar stärks oerhört med basen, och mitt mål med mycket av spelet är att det ska vara svårt att sitta still medan vi spelar!

Och sitta still är svårt, vill vi lova. Det är ett riktigt gung med fläskig botten som låter alldeles utmärkt i våra öron!