Johannes Sigmond, alias Blaudzun, förstår sig inte på hits, ändå är det precis just en överdjävlig sådan han åstadkommit i Promises Of No Man’s Land.
– Publiken blev alldeles vild, berättar han för Drefvet angående reaktionerna på superhiten.

Det sägs att riktigt briljant musik föds som av en slump. Att det inte går att planera för att skriva odödliga hitlåtar, utan att det är sådant som plötsligt bara händer.

Uppenbarligen var det precis vad som skedde för Blaudzun.

Första gången Promises Of No Man’s Land, titelspåret från holländarens senaste album som han i slutet av månaden tar med sig till Bråvallafestivalen, strömmade ur mina högtalare var det kärlek vid första mötet med ljudvågorna. Jag knockades av stolen. Fullständigt.

Det är en upplevelse jag inte varit ensam om ska det visa sig. Låten, som uppkom lite av en slump när musikanten tillsammans med sin bror satt och slog ihjäl tid i en radiostudio i väntan på att få framträda i etern, gick på knock första gången den framfördes live.

– Första gången jag spelade den var på en tysk festival som heter Orange Blossom. Vi tänkte att okej vi kan väl testa den här låten och där och då var det något som hände. Folk började sjunga med direkt och publiken blev väldigt vild. Vad fan är det frågan om liksom?, berättar sångaren upprymt över en kristallklar telefonlina från hemlandet.

– Det var ett speciellt ögonblick för det blev som en elektrisk stämning i publiken. Då tänkte jag att okej, det här kanske kan vara en låt som många människor kommer tycka om, men när jag skriver musik tänker jag inte ur sådana aspekter över huvud taget. Jag bygger ihop mina låtar för att berätta mina historier och är inte intresserad av hits. Jag vet ingenting om hur man gör för att bli spelad på radio, men om de plockar upp det som kommer ur mig klagar jag naturligtvis inte.

Den holländske sångaren har förvisso ett gäng plattor att ståta med, men det är live han ska upplevas. I alla fall om man ska tro honom själv och det är konstant Promises Of No Man’s Land-moments han jagar när han kliver ut på scenen.

– Jag gillar verkligen att ge 200 procent. Jag sjunger för allt vad tygen håller och satsar allt, det är så jag fungerar och jag skulle inte kunna göra det på något annat sätt. Det är allt eller inget.

blaudzunI en intervju med en amerikansk journalist gjorde den begåvade sångaren en jämförelse mellan att uppleva musik live och att ha sex.

– Det kan bli så ibland när det uppstår en speciell kontakt mellan artisten och publiken, när man känner att olika låtar påverkar de som lyssnar och det uppstår en elektrisk atmosfär i lokalen eller på festivalen. Det är något man inte kan planera, plötsligt händer det bara och chansen är större om alla på scenen verkligen ger hundra procent. Det gör det lite extra roligt med festivaler eftersom man får spela i max en timme, det blir som ett one-night stand, man gör sitt så bra man kan och sen åker man vidare till nästa.

Just den där intima karaktären är vad Johannes Sigmond själv går igång på när han går på konsert.

– Jag minns när jag såg Nick Cave på Sziget-festivalen och fick uppleva hur musikerna trots att de spelade för en gigantisk publik lyckades skapa en väldigt intim känsla. De klarade att växla mellan väldigt intima sånger och riktigt högljudda diton och det kändes hela tiden som att det bara var mig de spelade för. Det är så musik kan skapa magi.

När Blaudzun i slutet av juni kommer till Bråvallafestivalen är det första gången någonsin han gör en spelning på svensk mark. Frågeställningen är självskriven, är det något liknande det beskrivet ovan vi då kan förvänta oss?

– Det beror lite på, ibland är vi på humör för att sätta upp en riktig rockshow, ibland har vi känsla för att ta det lite lugnare, jag funderar inte så mycket över det. Jag kliver upp på scenen och sjunger mina låtar och varje kväll är annorlunda. Det finns ingen plan. Setlistan ser annorlunda ut varje kväll, det är klart att vi spelar många låtar från den senaste skivan…

…och där kan jag pusta ut. Det bör enligt all rim och reson innebära att Promises Of No Mans Land finns med på setlistan när Blaudzun angör Bråvalla.

Tack för det.

 

 

Om skribenten

Mikael Mjörnberg
Chefredaktör

Numer profilerad hockeyskribent hos bland annat Hockeysverige och HockeyNews med en bakgrund som musiknörd hos till exempel Slavestate, Folkbladet och Joyzine. Blir glad djupt in i själen av att få glömma puck och klubba och skriva om toner och artister med jämna mellanrum. Musik är det bästa knarket.

Liknande inlägg

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras