Till helgen sätter Popaganda en stilfull slutpunkt för festivalsommaren. Kanske sätter de också punkt för diskussionen om att det inte går att boka jämställt till en festival.
– Det krävs ett aktivt arbete, men det är inte omöjligt för en festival i vår storlek, konstaterar Helen Allvin från arrangörsföreningen.

Det har kommit att bli en fråga som diskuteras flitigt. Nästan som ett mantra som åter och åter igen återkommer. Det borde bokas mer jämställt till festivalscenerna.

Debattörer i olika forum har höjt sina kritiska röster och argt pekat mot de stora festivalgiganterna vars program kraftigt dominerats av manliga artister. Procentsatser har slungats runt i etern och vaga bortförklaringar har yttrats. När festivalsommaren nu går mot sitt slut är det emellertid dags för ett statement.

När Popaganda arrangeras vid Eriksdalsbadet i Stockholm kommande helg är det idel kvinnliga artister som står högst upp på affischen. Veronica Maggio, Lilly Allen, First Aid Kit och Kelis är bara toppen av en lineup som till 58% består av kvinnliga artister.

– Att vi har ett jämställt program är väldigt avsiktligt, vi jobbar aktivt med den frågan och har en jämställdhetsplan som innebär att vi ska sträva efter att ha 50 procent kvinnor på scenerna, berättar Helen Allvin.

Planen kom på pränt under fjolåret.

– Det är en fråga som vi tyckt varit viktig länge. Ifjol gick det hyfsat bra och i år är första gången som vi lyckas fullt ut.

– Det vi har märkt är att det krävs att man jobbar med det från början. När man börjar jobba med bokningarna, nästan ett år i förväg, att komma i mars och tänka att man ska rätta till balansen, det funkar inte. Tänker man inte på det blir det ett ojämställt startfält, så uppenbarligen är det svårare att boka kvinnor.

Men, understryker Helen Allvin, att boka jämställt är inget självändamål eller försök att plocka billiga poäng som det goda exemplet i en infekterad debatt. Arrangörerna går inte ut och slår sig för bröstet och orerar om hur duktigt de bokat.

– Folk har starka åsikter om det här, det märker man ju, men vi vill låta programmet tala för sig självt och om folk märker att det är jämställt är det kul. Man ska inte behöva flagga om sådant så här 2014.

”Något som publiken vill ha”
Programmet får, i vanlig ordning, anses som riktigt starkt och biljettförsäljningen tycks ticka på helt enligt plan.

– Vi har alltid en stark försäljning sista veckan, det är väl lite grejen med att vi är en så lättillgänglig festival att många bestämmer sig sent.

Om det kommer nå hela vägen upp till fjolårets topp på 13 000 besökare är dock oklart.

– Vi säljer i princip slut varje år, förra året skedde det bara tidigare än vanligt. Då hade vi Håkan Hellström och Håkan Hellström är Håkan Hellström, men vi kommer definitivt landa över 10 000 personersstrecket. Det är det normala för oss.

I en tid där branschen omformas och mindre festivaler går omkull samtidigt som giganterna växer sig starkare och där campingfestivaler får det tuffare och tuffare att hävda sig mot mer stadsnära arrangemang har Popaganda alltid stått starka och så tycks det också fortsätta.

– Vi har klarat oss väldigt bra, vi är plötsligt en av Sveriges mest etablerade festivaler. Vi har inte riktigt reflekterat över det själva, men det har blivit så. Det här är sjunde året som vi kör på badet, vi har upprepat vårt koncept varje år och det har varit lyckat. Vi har uppenbarligen lyckats göra något som publiken vill ha, konstaterar Helen Allvin.