Machinae Supremacy
”Into the Night World”
(Egen utgivning, 2016)

Det händer då och då att band blir till fenomen som är betydligt mer intressanta än den musik de skapar. Luleås tevespelsälskande metalkämpar Machinae Supremacy kan definitivt räknas in i den kategorin.

För någonstans är historien om bandets framfart betydligt mer fängslande än det tämligen ordinära hopkok av melodiös döds och power metal som gömt sig bakom skivomslagen.

Machinae Supremacy var tidigt ute på internet och byggde en fanbase genom socialt nätverkande. De gjorde det långt innan sociala medier var en term i var mans vokabulär och de spred sin musik digitalt många år innan Spotify ens var påtänkt.

De byggde en hängiven fanbase genom att sprida musiken gratis genom sin webbplats redan från dag ett. De diskuterades i obskyra nätforum och låg ständigt högt upp i statistiken när landets på den tiden största festivaler (som idag har konkursat och inte finns längre) bad sina besökare att önska band till sina scener.

Detta trots att de aldrig fått någon försvarlig mängd av pressuppmärksamhet eller gjort några uppmärksammade genombrottsspelningar.

De är, skulle man kunna säga, bandet som var långt före sin tid.

Facebook grundades på ett amerikanskt college i februari 2004. Då hade Machinae Supremacy redan funnits i flera år. Två månader senare, i maj 2004, släppte de sin debutplatta ”Deus Ex Machinae” som givetvis spreds som en löpeld bland fansen på nätet.

Facebook öppnade sina portar för allmänheten i slutet av 2006, samma år som Luleå-krigarna släppte ”Redeemer”, sitta första album för mäktiga finska labeln Spinefarm (synnerligen passande med tanke på att orkestern alltid låtit ganska finskt).

2006 var för övrigt också året då Spotify grundades. När den idag livsnödvändiga tjänsten öppnades helt och hållet för allmänheten 2010 hade Machinae Supremacy redan fyra album under bältet (och släppte sitt kanske vassaste verk ”A View From the End of the World” det året).

Men trots att Machinae Supremacy var ute med sitt budskap långt innan Facebook och Spotify blev allmängods för folk och fä lyckades de alltså bygga en stor fanbase på digital väg och hade fram till 2010 över 10 miljoner nedladdningar av sina låtar.

Det är imponerande. Men trots framgångsrikt nätverkande innan de stora jättarna tog över har Machinae Supremacy blivit kvar i undergrounden. Historien är häpnadsväckande, men det verkligt stora genombrottet kom aldrig.

Han lämnade orkestern året därpå, men när jag intervjuade dåvarande basisten Johan ”Dezo” Hedlund under hösten 2010 beskrev han situationen oerhört träffsäkert: ”Vi är världens största lilla band”.

Så har det förblivit. Verkligheten har på något sätt kommit ikapp bandet. Spelningssiffrorna på Spotify är idag ganska modesta och när de avslutade 2016 med att släppa ”Into the Night World” är det fortfarande ett tvspelsinfluerat och tämligen ordinärt hopkok av melodiös döds och power metal som gäller (bortsett från fenomenala instrumentalnumret Sid Metal Legacy, som en psykedelisk tripp genom ett Commodore 64-spel med Backstreet Boys Larger Than Life som soundtrack).

Förmodligen har det mer att göra med kvaliteten på musiken än att några digitala jättar tog sina kliv in på marknaden.

Om skribenten

Mikael Mjörnberg
Chefredaktör

Rastlös orddribblare och ohämmad tyckare som i den kärleksfulla jakten på den bästa musiken lämnat spår efter sig i allt från Slavestate till Folkbladet så väl som i rollen som grundare av och chefredaktör för Joyzine.

Liknande inlägg

Kommentera

Din mailadress kommer inte att publiceras