State of Grace fortsätter att släppa fullkomligt fantastiska singlar. Samtidigt jobbar gruppens skivbolag konsekvent för att förminska och fördumma sina adepter och dess publik.

State Of Grace har hittat sin formel. Bliss (som tog sig in på listan när Drefvet listade de 100 bästa låtarna från 2014) var ingen enstaka lyckoträff. I år har den följts upp av minst lika lysande popsensationen Chemical och på onsdag nästa vecka släpper de sin nya ansträngning, For Your Heart som gästas av Like Swimming.

En lite lugnare, synthigt tung bit som har det gemensamt med sina två föregångare att det är en alldeles briljant poplåt.

State of Grace har hittat det där som kallas DET (med riktigt jävla stora versaler) och kan verkligen stå på egna ben. Därför gör det mig upprörd, snudd på ledsen, att bandets skivbolag med fruktansvärd avsaknad av fingertoppskänsla tycks göra sitt bästa för att förlöjliga sin guldklimp och reducera dem till en riktigt banal nivå.

För två år sedan fick gruppen med låten Gazebo i Coca-Colas reklamkampanj 52 Songs Of Happiness och det tycks vara det enda skivbolaget har för ögonen.

I varenda promoutskick som landar från Ninetone Records står det uttryckligen ”Coca-Cola reklambandet…”

På riktigt.

”Coca-Cola reklambandet…”

Visst hör det till marknadsföringens a och o (speciellt inom musikbranschen) att hitta saker som står ut och är lite utöver det vanliga. Deltagande i en Coca-Cola-kampanj är en typisk sådan grej. Jag kan helt och hållet köpa att det nämns på en framskjuten plats i bandets pressmaterial.

Jag kan till och med köpa att någon fräsigt photoshoppat in Coca-Cola-burkar på några av gängets promobilder (som vi naturligtvis väljer att inte använda här på Drefvet).

Men att konsekvent kalla State of Grace för ”Coca-Cola reklambandet” (i rubriker och gärna med versaler) är inget annat än att underminera bandets trovärdighet och mellan raderna basunera ut att ”ni kan inte stå på egna ben”.

Skivbolaget reducerar sitt lysande popband till kort och gott ett reklamband som enbart ska förknippas med ett av världens största varumärken. Det är att ta det alldeles för långt.

Så långt att det bara blir löjligt.

Det är att ta det så långt att det bara är synd om State of Grace som inte får chansen att uppmärksammas i första hand för den förträffliga musik som de faktiskt skapar.