3 Cutting Principles, bestående av musikrävarna Nicolai Dunger, Manne von Ahn Öberg och Jonas Nyström är hyperaktuella med sjävbetitlat album, och i samband med releasen så lämnade Drefvet över ordet till bandet och tillbaka kom en fantastisk lista på medlemmarnas favoritalbum med stora orkestrar. Mycket god läsning och lyssning utlovas.

Nicolai Dunger:

Ray Charles
”Genius of Ray Charles” (1959)
Den är väl självklar? Fantastiskt groove för att vara storband/orkester! Men så var ju arrangören Quincy Jones också…

John Cale
”Words for the dying” (1989)
En sångsvit som också är en kommentar till Falklandsöarna kriget med Dylan Thomas texter. Producerad med Brian Eno och inspelad med The Orchestra of Symphonic & Popular Music of Gostelradio, Russia.

Jonas Nyström:

Benjamin Britten
”String Quartet nr 2” (1945)Musik med genomträngande och absolut närvaro – tidlös skönhet och kärvhet, utan kissnödigt sneglande mot vad som ansågs vara ”rätt” i den tid den skrevs. Just därför så fullständigt rätt idag.

Abba: ”Arrival” (1976)
Den enorma kärlek till musik som finns inkomponerad i dessa låtar och som kändes så starkt när jag som mellanstadiekille först hörde dem är fortfarande en förebild: Hur ska de musikaliska uttryck jag älskar lysa igenom i den musik jag själv skapar?

Manne von Ahn Öberg:

Shirley Bassey:”Something” (1970)
I det fosterhem jag växte upp i fanns inte så mycket musik, ej heller ljudbärare. Denna vinyl fanns dock i samlingen och jag fängslades av de orkesterarr som Johnny Harris skrev och producerade. Med Shirleys sensuellt kärva stämma blev det en egen värld för mig. Av den förälskelsen gick jag vidare med hennes sång och häftiga orkesterarr i James Bond-filmerna ”Goldfinger” (soundtrack 1964), ”Diamonds are Forever” (soundtrack 1971) och ”Moonraker” (soundtrack 1979).
Sen låg denna upplevelse som en av många grunder till min satsning på musik och så en dag under nittiotalets skivbolags storhetstid samarbetade jag med David Arnold (senare James Bond-kompositör) och då blommade Shirley-fröet ut när jag fick se hur han och ljudproducenten Tim Simenon skapat soundtracket”Play Dead”medBjörkfrån 1993. Där startade 3 Cutting Principles för mig.

 

3 Cutting Principles

Om skribenten

Ricky Holmquist
Chefredaktör

Östgöte med pophjärtat bultandes för storslagna ord och vackra känslor. Tidigare publicerad i bland annat Folkbladet, NT, Corren och Joyzine.

Liknande inlägg